Op twee wielen door Laos! - Reisverslag uit Muang Pakbèng, Laos van karinennardzijnhier - WaarBenJij.nu Op twee wielen door Laos! - Reisverslag uit Muang Pakbèng, Laos van karinennardzijnhier - WaarBenJij.nu

Op twee wielen door Laos!

30 Januari 2014 | Laos, Muang Pakbèng

Hallo lieve luitjes, daar zijn we weer met een nieuw verslag. Nog warm van de printer! Leuk om elke keer de reacties van iedereen te mogen lezen!:-)
Zoals jullie in het vorige verslag gelezen hebben, waren er maar liefst 18 personen gefrot in een minibus. “Gelukkig” hebben we dat record nog kunnen verbreken voordat we Cambodja verlieten met maar liefst 23 personen vanaf Banlung naar de overstapplaats naar Laos genaamd Strung Teng. Hier werd ons verteld dat de bus over 5 minuten zou komen. 4,5 uur later kwam de bus dan ook eindelijk waar we gelukkig maar met 11 personen inzaten.

Bij de grensovergang ging alles snel en soepel waardoor we meteen door konden naar het eiland Don Det. Dit is een van de duizenden eilandjes in de Mekong rivier in het zuiden van Laos. De sfeer is hier zeer relaxed door de grote toevoer van “hippies”. Je kon er ook diverse Happy gerechten bestellen (met wiet erin dus) die wij maar happy hebben afgewezen. We hebben lekker bij onze bungalow in de hangmat gelegen en genoten van de voorbij waggelende eenden- en kippenfamilies. Onze bungalow had namelijk aan de voorkant uitzicht over de Mekong en aan de achterkant uitzicht over de rijstvelden. Verder zijn we naar het buureiland Don Kong gefietst waar een grote waterval te zien is. Lekker luieren en een beetje bijkomen dus. De stad Pakse stond vervolgens op de planning. Tot onze opluchting zijn de minibussen in Laos niet volledig volgepropt en heb je lekker je eigen plekje. In Pakse hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar Champasak gereden, een kleiner stadje onder Pakse waar de mooie tempel Wat Phu ligt. De tempel zelf stelt niet zoveel voor, maar het uitzicht vanaf de berg is werkelijk geweldig.
De volgende dag wederom op de scooter gestapt voor een 2 daagse trip over en door het Bolaven plateau. Hier hebben we verschillende watervallen bezocht, waarbij de ene nog mooier is dan de andere. Bij de tweede waterval was er een vlot gemaakt welke vastgebonden zat aan een touw waarmee je jezelf onder de waterval door kon trekken. Erg cool!
Onderweg op de scooter word je door iedereen begroet met ‘Sabaidee’ (hallo), vooral de kinderen staan te springen van blijdschap en enthousiast te zwaaien. Verder hoef je in vergelijking met Nederland niet op verkeersborden te letten maar op alle buffels, kippen, eenden, varkens, geiten, honden en katten die het nodig vinden om op het midden van de weg stil te staan of die over de straat heen schieten. We hebben overnacht in Tad Lo waar voor de verandering ook weer 2 watervallen te bezichtigen waren. We hadden een homestay/guesthouse waar we gezellig met de familie en andere gasten gegeten hebben. De trip was super goed bevallen en hebben genoten van het prachtige landschap in het zuiden van Laos. Totaal 295 kilometer gescooterd en 6 verschillende watervallen bezocht.

Vanuit Pakse de sleeperbus gepakt naar Thakhek gelegen in het midden van Laos. Deze sleeperbus was weer wat anders dan wat we in Vietnam meegemaakt hebben. Hier heb je geen privé ligstoelen maar voor 2 personen een 1 1/3 matras. Gelukkig hoefden we hier niet de gehele nacht door te brengen aangezien we om 02.00 uur arriveerden in Thakhek. Omdat we ‘s nachts aankwamen, hadden we maar een kamer van te voren geboekt en betaald via de website Agoda. Echter toen we bij het hotel aankwamen, hadden ze geen reservering of niks hiervan ontvangen. Ze kenden Agoda niet en hadden niet eens internet. Beetje raar allemaal. Na wat gezeik met de eigenaar hebben we zijn creditcardnummer gekregen en Agoda een mail gestuurd met onze ervaring. Gelukkig hebben ze het voor ons goed opgelost. Maar terug naar de plaats Thakhek. De enige reden waarom we hierheen gingen, is om de ‘Loop’ te rijden. Er zijn gelukkig (nog) niet veel mensen die dit doen, waardoor het er net zoals bij het Bolaven Plateau niet zo toeristisch is. De Loop is een 4 daagse scooter trip door midden Laos. Je huurt gewoon een scooter, krijgt een plattegrond en de rest bepaal je zelf maar. In het zuiden waren het de watervallen, bij deze trip waren het de grotten. Dit was tevens de eerste keer racen op een half automatische scooter, zelf schakelen dus. Gezien Nard van motorraces houdt en vele uren kijkt naar Valentino Rossi, was het dus even lekker hoog in de toeren rijden en overschakelen naar de volgende (soms met wat tegenstribbelen van Karin, die het merendeel van de Loop achterop heeft moeten zitten aangezien Nard zo graag wilde scheuren). De Loop was echt een van hoogtepunten van onze reis tot nu toe. De landschappen en de route waren fantastisch. Het leek wel alsof je door Halong Bay reed. Overal om je heen zijn hoge kalksteenbergen met mooie valleien. Achter elke berg wachtte er weer een ander uitzicht op ons. Ook tijdens deze route werden we door iedereen begroet en stonden de schattige kinderen langs de weg flink te zwaaien. Een van de mooiere en tevens de grootste grot was wel de Konglor Cave, deze grot hebben we in een bootje bezocht over de 7km lange rivier die er doorheen stroomt. We moesten verschillende keren uit het bootje stappen aangezien er ondiep water was. Totaal 495 kilometer gescooterd en 5 verschillende grotten bezocht.

Bij terugkomst in Thakhek een bus geboekt naar de hoofdstad Vientiane waar we weer, schrik niet, een scooter gehuurd hebben. Hier hebben we het Buhddapark bezocht wat niet zo groot was, maar wel een bezoek waard. Daarna hebben we de Patuxai (soort van Arc de Triomphe) beklommen voor een uitzicht over de stad en zijn we naar de gouden stupa gegaan. De stupa licht vooral op het einde van de dag, als de zon laag staat, mooi goud op. We waren wat aan de vroege kant en gezien Nard zijn haren al bijna op de kont had hangen was het mooi de gelegenheid om een kapper te bezoeken en de tijd te vullen. Totaal 65 kilometer gescooterd. We hadden niet echt een klik met de hoofdstad en zijn de volgende dag weer vertrokken naar Vang Vieng.
De meesten kennen deze plaats van het “Tuben” en het feesten en zuipen staan hier centraal. Wat een drol van een plaats. Het enige leuke aan deze plaats vonden wij het goedkope eten en de Blue Lagoon waar we naar toe zijn gegaan met, je raadt t al, de scooter. Na 1,5 dag was het dus de hoogste tijd om door te crossen naar Luang Prabang. Totaal 40 kilometer gescooterd.

De busreis naar Luang Prabang is er eentje die we niet snel zullen vergeten. Over een afstand van 168 kilometer deden we maar liefst 7 uur! Dit kwam niet, zoals we gewend waren in Cambodja, door de vertraging, het bezorgen van post of mensen ophalen en afzetten, maar door de 100.000 bochten die deze route rijk is. Het was echter wel een prachtige route door de bergen en bergdorpjes al vonden onze magen het soms wat minder.
Gelukkig was er wel een klik met Luang Prabang! De plaats is ook wel toeristisch maar beviel ons stukken beter. Een leuke nightmarket, mooi uitzicht op de berg bij de stupa, mooie tempel van Wat Xiengthong, heerlijke stokbroden voor 1 euro en een eetstraatje waar je je bord voor 1 euro zo vol kan stapelen als je wilde. Maar het hoogtepunt van Luang Prabang waren toch wel de 2 watervallen Tad Sae en Kuang Si waarbij Kuang Si een van de mooiste watervallen tot nu toe is. Super helder turqoise meertjes die in elkaar overlopen door kleine watervallen. Op het einde, of het begin, het is maar net hoe je het bekijkt, is een hele grote waterval. Bij een van de meertjes/waterval kon je je voor eventjes Tarzan voelen door je zelf aan een touw in het water te laten plonsen. Uiteraard mocht op deze dag de scooter niet ontbreken en hebben we 82 kilometer gescooterd. Een ander hoogtepuntje in deze plaats was het boeken van ons vliegticket naar Australië. Het was ons blijkbaar gegund want op de dag dat we gingen boeken, had AirAsia de prijzen nog even 25 euro per ticket goedkoper gemaakt! We zullen dan 13 februari naar Goldcoast vliegen.

Om het toeristische noorden een beetje te ontvluchten, zijn we nog wat noordelijker gegaan. En wel naar 2 kleine plaatsjes genaamd Non Kiauw en Muang Ngoi Neua (800 inwoners). In Muang Ngoi Neua gingen we even terug in de tijd. Er zijn geen verharde wegen, rijden een handje vol scooters en zijn er helemaal geen auto’s, verder is er in de gehele plaats geen WI-FI. Maar wat een geweldige plaats! Om hier te komen moest je in Non Kiauw een bootje pakken. We hoefden gelukkig niet lang te zoeken naar een kamer want de eerste was direct een schot in de roos. Een meer dan geweldig uitzicht vanuit onze bungalow (uiteraard met hangmat) op de bergen en de Nam Ou rivier. En dat voor maar €2,50 p/p. In deze plaats hebben we door de rijstvelden naar verlaten dorpjes gelopen en het authentieke Laos mogen aanschouwen. Zelfs nog een live optreden gekregen van 3 schattige meisjes die ineens voor ons begonnen te zingen. Helaas konden we hier maar 2 nachten blijven en hadden we nog 1 overnachting over in Nong Khiaw, met uiteraard weer uitzicht over de rivier en de bergen vanuit onze kamer. Op de terugweg naar Nong Khiaw knepen we hem nog even doordat er wat mis was met onze boot. Voorin de boot riepen ze dat er alsmaar water in de boot stroomde en zijn we door motorproblemen voor een korte tijd letterlijk gestrand op een klein strandje. Maar gelukkig zijn we droog en wel aangekomen.

Ons Laos avontuur is afgesloten met een 2 daagse boottocht vanuit Luang Prabang naar de grensplaats met Thailand, Houay Xai. Tot zover was dit de chillste boot en de omgeving was wederom mooi. Hier en daar verscholen dorpjes tussen de bergen en spelende kinderen in de Mekong rivier werden een bekend gezicht deze route. We overnachten een nacht in de grensplaats Houay Xai voordat we aan ons volgende avontuur beginnen: “Noord Thailand”. Hier zullen we 2 weken verblijven voordat we het vliegtuig naar Australië pakken en pas later terugkomen om door het zuiden te reizen.

Bedankt voor het lezen en vergeet niet de feitjes en weetjes.

Feitjes en weetjes:
Er zijn dit keer geen feitjes en weetjes;)

• 30 Januari 2014 - 11:53

Lieke Stroomberg:

Wat een fantastisch verhaal weer en wat maken jullie veel mee! Super! Blijf er van genieten en neem alles in je op als een spons ;) Heel veel plezier nog!
    Dikke kus!

• 30 Januari 2014 - 12:05

Geraldine:

Wauw! wat een avonturen weer! klinkt geweldig en prachtig! De foto's zijn ook weer super mooi!

Geniet vooral nog van het 'veel voor weinig' in Australië doen ze het namelijk andersom ;-)

• 30 Januari 2014 - 12:08

Chris En Marcel:

Hallo lieverds,
    Het was weer heerlijk om te lezen! Haha, zie het zo voor me: jullie samen op de scooter door het landschap crossen, Karin achterop met wapperend blond haar: oh, dat maken ze daar natuurlijk zelden mee!
    Zoveel prachtige watervallen, zoveel moois te zien! Daar als Tarzan en Jane door de lucht vliegen: cool! En dan nog zo'n geweldige boottocht...
    We waren er weer even bij ;)!
    Liefs, Marcel en Chris

• 30 Januari 2014 - 13:48

Anneke:

Hallo lieve reizigers.

Wat wederom weer een avontuur in dit land.
    Complimenten voor de tekstschrijvers en hele mooie foto's.
    Heel veel succes in Thailand.
    Lieve groet en kusjes voor onze familie Koster en v/d Leij in Australië.

Liefs, knuffel,
    mam

• 30 Januari 2014 - 14:08

Esther:

Hoi Karin en Nard,

Het is weer leuk om te lezen wat jullie allemaal hebben gedaan!
    Mooie foto's ook!!
    Ik ben benieuwd hoe de omschakeling naar Australië is.
    Dat zal weer een andere beleving worden, veel plezier daar!

Liefs xx esther

• 30 Januari 2014 - 17:42

Ton:

Hallo scootertouristen

Zo even jullie verhaal gelezen daarna de foto's bekeken en zo heb je dan weer een mooi beeld van jullie reis. Elle lange ritten op de scooter door het land Laos. Mooi zijn jullie foto's. Ja en dan nu eerst noord Thailand en dan Australie waar je even verblijft en dan weer terug naar Thailand het zuiden bekijken? Heel veel fun ook in Australie en natuurlijk de hartelijke groeten aan de familie leden aldaar Kus en groeten van ome Ton

• 30 Januari 2014 - 18:53

Liesbeth:

Hallo Karin en Nard,

Fijn dat jullie het goed hebben, veel beleven, veel zien en veel doen. Mooie foto's, een hele andere wereld dan de wereld hier.
    Nog heel veel plezier, fijne tijd en doe de groeten in Australië

liefs Liesbeth en Stijn.

• 30 Januari 2014 - 19:01

Mies:

Het lijkt wel of er geen eind aan komt. Soms dan denk je, nu hebben ze het mooiste wel gezien of gehad maar de verrassingen, zowel qua natuur als de mensen als de wijze waarop jullie dit avontuur genieten, blijven maar komen. Ook deze keer weer complementeren de prachtige foto's jullie reisverslag.
    Tip voor Nard: als je de volgende keer weer op je halfautomatische superbike gaat scheuren moet je wel tegen Karin zeggen dat, als jij plat op de tank ligt, zij wel mee moet buigen omdat het anders geen effect heeft (kan ik me nog herinneren van mijn vroegste jaren als motorcoureur, ehummmm!).
    Ik wacht weer vol spanning op jullie volgende verhaal. Reken er maar vast op dat Australië een forse aanslag op jullie budget zal zijn en in vergelijking met de gemaakte kosten tot nu toe de pret toch wel enigszins zal kunnen drukken. Dus alvast een beetje op voorbereiden en dan valt het allemaal we mee hoop ik. Bovendien zitten jullie eerst maar eens nog 2 weken in Thailand, dus ...
    Gr.
    Mies

• 31 Januari 2014 - 08:56

Truus:

Hee reizigers, ik heb weer genoten van jullie avonturen en prachtige foto's. Dit neemt niemand jullie meer af!! Hier heeft het vannacht gevroren dus geniet nog maar lekker daar van het warme weer, de cultuur en de mensen. Groeten, Truus

• 31 Januari 2014 - 11:56

Marijke Lukker-Hirs:

Ha Nard en Karin,
    Heel goed geschreven. Met de nodige ironie en heel informatief. Een interessant reisverhaal.
    Een opmerking: jullie doen toch wel een helmpje op met al dat gescooter? Goetjes Marijke

• 31 Januari 2014 - 13:25

Yvonne:

Hey Karin en Nard,
    Wow, ook nog naar downunder. Nice. Enjoy (maar dat doen jullie al volop). En op=op (hè Mies?).
    Groetjes,
    Loek en Yvonne

• 03 Februari 2014 - 18:25

Wil En Rob:

Wat een avonturen!!!!!
    bofkonten zijn jullie,
    veel plezier in Thailand.
    gr.rob en wil
    xx

• 07 Februari 2014 - 16:51

Dorien:

Nou nou ,wat een ervaringen ,
    Schitterend om te lezen,en dan die mooie foto's erbij!
    Ik geniet er elke keer weer van.
    Ga er nog maar een mooie tijd van maken en...kijk goed om je heen!
    Regenachtige groet,Dorien

• 15 Februari 2014 - 13:48

Esther:

Hee lieve jarige job!

Hieperdepiep HOERA!!! Gefeliteerd met je verdaardag!! :D
    Maak er samen een leuke dag van, maar dat zal wel lukken in zo'n mooie omgeving :)

Dikke zoen, esther

• 15 Februari 2014 - 16:12

Aad, Nel En Floor.:

Ha Karin en Nard,

Wat een mooie dagen hebben jullie al gehad.
    Vandaag een speciale dag, Karin.
    Van Harte Gefeliciteerd met jou 25 lentes.
    Een hele mooie dag!
    Groetjes, van ons.