Gooooooodmorning Vietnaaaaaam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van karinennardzijnhier - WaarBenJij.nu Gooooooodmorning Vietnaaaaaam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van karinennardzijnhier - WaarBenJij.nu

Gooooooodmorning Vietnaaaaaam

24 November 2013 | Vietnam, Hanoi

Zo! Hierbij willen we jullie wederom van het nodige leesvoer voorzien. Maar voordat we daarmee beginnen, willen we jullie allemaal bedanken voor het lezen van onze blog en voor het plaatsen van de leuke reacties! Tot zover de formaliteiten:-)

We zijn met ons verhaal gebleven in China. Chengdu om precies te zijn. Vanuit hier hebben we een busreis met accommodatie geboekt voor het natuurpark in Jiuzhaigou. Bikkelharde onderhandelaars die we zijn, hebben we een mooie korting weten te krijgen. De bus zou na 8,5 uur en 3 stops met de welbekende W.C.’s arriveren in de gelijknamige plaats Jiuzhaigou. Met de allerslechtste plaatsen in de bus was dit geen goed begin van de trip (maar het kan nog veel erger zal de toekomst laten blijken). De dag na aankomst zijn we vroeg uit de veren gegaan om bij de opening van het park vooraan te staan. Het park is te groot om alles te lopen in 1 dag, daarom hebben we ook een buskaart gekocht om de grote afstanden te overbruggen. Zoveel pech we met de bus hadden, zoveel geluk hadden we in het park. De herfstkleuren stonden prachtig in contrast met de azuurblauwe wateren. We hadden zelfs een beetje winter, door de sneeuw die de avond ervoor gevallen was. Kunnen we toch niet zeggen dat we de winter overslaan dit jaar! Voor degenen die denken dat we stiekem een fotoshop cursus gedaan hebben, het water is echt zó blauw door alle mineralen die er in zitten. Vis zit er dus bijna niet in. Aangezien dit park heel bekend is onder de Chinezen zelf, waren er op enkele blanke toeristen na, alleen maar Chinezen te vinden in het park. In dit park zijn we dan ook ontzettend vaak op de foto gemoeten, we werden aan alle kanten heen en weer gesleurd omdat iedereen met ons op de foto wilde. Paparazzi was er niks bij!
Om onze souvenirs uit Tibet veilig te stellen hebben we deze in Chengdu op de post gedaan naar Nederland. Echter duurde het z’n 20 minuten voordat het personeel uiteindelijk begreep dat Nederland toch echt een land is, zeer frustrerend dus.
Vanuit Chengdu zijn we naar Guilin gevlogen. Deze stad staat bekend om de hoge bergen van kalksteen met de Li River die er doorheen loopt. Bij aankomst zijn we naar de toeristische Elephant hill gegaan, waar we uiteraard niet voor de volle mep voor betaald hebben:-).
Vanuit Guilin zijn we naar de Longji rijstvelden tussen de bergen gegaan. Hier kreeg zelfs een gids het voor elkaar om de weg kwijt te raken. Hierdoor was het dus offroad door rijstvelden banjeren en over smalle strookjes land lopen met links een afgrond en rechts een berg. Jammer genoeg heeft Karin nooit op turnen gezeten en is haar evenwicht niet bepaald top. Nard werd tijdens de wandeling uit zijn opperste concentratie om niet uit te glijden, gehaald door de bekende krijs van Karin die langzaam maar zeker naar beneden gleed. In een flits trok Nard Karin met volle kracht weer op de vlakte. Echter kreeg Nard nog even de volle laag omdat hij iets te hard aan de arm getrokken had en ze in het hoge gras viel.. Dus de volgende keer maar gewoon maar laten glijden ;-)

Guilin zelf viel ons wat tegen, waardoor we al snel besloten om naar de exacte locatie van het briefje van 20 Yuan te gaan. Met andere woorden, op naar Xingping waar we een hoge berg hebben beklommen voor een mooi uitzicht over de bergen. In Xingping hebben we verder nog op een bamboe-boot over de Li River gevaren, wat zeker de moeite waard was en hebben we nog gemountainbiked tussen de kalksteenbergen.
Vanuit Guilin zijn we met de trein naar Nanning gereisd waar we werkelijk niks hebben uitgevoerd, op het aanvragen van een Vietnamees visum na. Gezien een 3 maanden visum maar € 5,- meer kostte, hebben we natuurlijk hiervoor gekozen.

Eenmaal bij de grens aangekomen zijn we letterlijk naar Vietnam gelopen en tevens een uur terug in de tijd! Hierna moesten we nog 3,5 uur met de bus naar Hanoi. We hadden een hostel in “The Old Quarters” waar de meesten hostels zich bevinden. Het was even wennen aan het drukke verkeer en de vele scooters die voorbij sjeezen. Hier hebben we de bekende water puppet show gezien en hebben we wat bezienswaardigheden bezocht, zoals het Hoa Lo Prison museum waar John Mc Cain heeft vastgezeten en de Ngoc Son tempel op het Hoan Kiem meer waar de Giant schildpad is opgezet. Na een paar dagen in de drukte van de stad te hebben gezeten, was het tijd voor wat nieuws, Sapa it is! Het was 10 uur in een slaapbus van Hanoi naar Sapa, The Busride from Hell. We dachten slim te zijn om als eersten in de bus te stappen en een goede plek uit te kiezen, dit is de grootste fout tot nu toe geweest. Om een kleine impressie te geven hoe de busreis was: Pak een tuinstoel en zaag deze door de lengte doormidden, leg er hier 5 van helemaal achterin de bus tegen elkaar aan en probeer vervolgens te slapen met de eerste uren harde slechte Chinese techno muziek. Met andere woorden, slapen met 5 man op 2,5 tuinstoel in een toeterende, hobbelende party bus.
Eenmaal aangekomen in Sapa was het gelukkig beter. Geen toeterende scooters die rakelings langs je voorbij schieten, maar mooie natuur, prachtige uitzichten en traditioneel geklede mensen. We hadden een 3 daagse trekking door de rijstvelden geboekt met 1 overnachting in een hotel en 1 in een homestay. Deze trekking ging over de meest modderige paadjes en stijle wegen, waar je bij elke stap uit moest kijken dat je niet languit in de modder of nog erger in de ossen-koeienvlaters viel. Hier hoefde Nard zich gelukkig geen zorgen te maken over een gillende Karin, aangezien zij aan de hand liep bij een 10jarig meisje (jaa, quite embarrasing) wat waarschijnlijk een berggeit geweest is in haar vorige leven. Nederlanders kom je overal op de wereld tegen en dus ook in een bergdorpje in de middle of nowwhere net buiten Sapa! In het dorpje van onze homestay was er een hostel met een eigenaar uit Deventer, getrouwd met een Vietnamese. Hier hebben we even een praatje gemaakt onder het genot van een lekkere warme chocomel met slagroom. Hij verkocht zelfs echte Goudse kaas. Verder hebben we vanuit het hotel in Sapa een scooter gehuurd om een waterval te bekijken en wat rond te rijden.

Bij terugkomst in Hanoi (en gelukkig betere plaatsen in de slaapbus) hebben we een tourtje geboekt voor Ha Long Bay en de Perfume pagoda. Bij Ha Long Bay hebben we 1 nacht op de boot geslapen en 1 nacht in een klein houten bungalowtje op Monkey Island. Gezien het hier nu bijna winter is hadden we jammer genoeg geen blauwe lucht en zon maar desalniettemin was het uitzicht vanaf de boot geweldig! Overal waar je kijkt, zie je grote kalksteen rotsen die als stalagmieten uit het water steken, heel mooi.

Gezien er in Hoi An een overstroming is geweest, blijven we nog iets langer in het noorden van Vietnam. We hebben vanuit Hanoi geen toer geboekt dit keer en trekken er lekker zelf op uit op een scooter om zo’n 80 kilometer naar het noorden te rijden voor 2 dagen. Na 2 uur rijden achter vieze vrachtwagens en bussen vonden we het tijd om de uitlaatgassen even weg te spoelen uit onze mond. Aangekomen bij een barretje aan de kant van de weg, wilde Nard de scooter uitzetten, bleek de sleutel helemaal niet op het contact te staan! Heel vreemd gezien de motor wel nog liep. Gelukkig was de vriendelijke eigenaar van deze bar bereid ons verder te helpen. Hij probeerde verschillende scootersleutels van zichzelf, zijn vrouw, zijn dochter, zijn buurman en uiteindelijk kon hij met de sleutel van zijn buurvrouw de scooter aan en uit zetten! Daarna ging Nard bij de eigenaar achterop de scooter op zoek naar een sleutelboer. Na een kwartier zoeken vonden ze uiteindelijk toch een oude man die met een vijl en een hamer een nieuwe sleutel wist te maken zodat we verder konden rijden naar het Nui Coc lake en Thai Nguyen, waar we ook overnacht hebben. Heerlijk om even Vietnam te verkennen zonder ook maar 1 andere toerist gezien te hebben. De dag erna zijn we met Linda en haar 2 vrienden die ook aan het reizen zijn door Vietnam, lekker gaan dineren in Hanoi. Een leuke afsluiter van Hanoi want morgen verlaten we de Vietnamese hoofdstad en vliegen we naar Hue.

Tot zover deze lezing! Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer!
Hoe is het verder in Nederland? Hopelijk laat de winter nog op zich wachten!

Groetjes
Karin en Nard

Feitjes:
1. Er zijn 1.969 eilanden in Ha Long Bay
2. Als ze in Sapa hoofdpijn hebben gebruiken ze een afgesneden buffelhoorn welke ze aanbranden en vervolgens 30 min op hun eigen voorhoofd houden. Hierdoor lopen ze 2 weken met een rode (brand) vlek op hun voorhoofd.
3. Als vrouwen in Sapa getrouwd zijn, knippen ze de haren niet meer wat resulteert in lang haar natuurlijk ;-)
4. In Sapa worden wietplanten gekweekt om kleren mee te kleuren.
5. Als in Hanoi op straat de bel gaat is het niet de ijscoman maar de vuilnisman.

• 24 November 2013 - 08:14

Martijn Lenssen:

Jullie verhaal klinkt goed. Helemaal niet te vergelijken met mijn belevenissen in Zuid-Oost Azie. Enjoy!

• 24 November 2013 - 08:43

Yvonne:

Hey Karin en Nard. Buiten koud, binnen lekker warm. Mooi verhaal om te lezen. Nice

• 24 November 2013 - 09:55

Ton:

Hallo Karin en Nard. Zo weer een mooi verhaal en mooie foto's om het later even te bekijken. Heel veel plezier in Vietnam. We kijken uit naar jullie volgende verhaal en foto's

• 24 November 2013 - 10:25

Jill:

Wat een verhaal weer zeg! Leuk om te lezen! Vooral het stukje waarin werd beschreven hoe karin gillend van de berg gleed deed een lach ol mn gezicht verschijnen haha! Op naar het volgende avontuur! Have fun x

• 24 November 2013 - 10:28

Mies:

Ha die Nard en Karin,
    Zo te lezen gaat het jullie allemaal wel goed af, en maken jullie in ieder geval van alles mee; het zijn niet alleen de toeristische attracties die indruk maken maar zeker ook de kennismaking met de lokale bevolking en tradities, zo denk ik uit jullie verhalen te kunnen afleiden. Kortom, weer een bijzonder vermakelijk reisverslag. Op naar het volgende. Ben weer heel benieuwd.
    Groet,
    Mies

• 24 November 2013 - 10:51

Lieve Karin En Nard:

Hallo reizigers.
    Ik kan me helemaal bij Mies zijn woorden aansluiten.
    Dat moet hilarisch zijn geweest met iedereen op de foto, wat een ervaring.
    Wat grappig iemand uit Deventer daar ontmoet!
    Jullie hebben goede hulp gehad met die sleutel van de scooter, wat een ervaring.
    Veel succes en plezier met alles.

Kus en knuffel, Anneke

• 24 November 2013 - 11:14

Marcel En Chris:

Hoi lieve Karin en Nard,
    Het was weer heerlijk om te lezen! Jullie schrijven zo beeldend, dat je het helemaal voor je ziet :)!
    Wat maken jullie toch mooie dingen mee! We genieten van de prachtige foto's en jullie leuke verhalen!
    Laat maar doorkomen, hoor :), dan zijn wij ook even in verre oorden!
    Liefs, Marcel en Chris

• 24 November 2013 - 11:20

Fia:

Ha schatten,

Wat een avonturen zeg! Pff.
    Wel echt mooie dingen beleefd die je nooit meer zal vergeten.

Have fun samen. Mis je..

Kusje

• 24 November 2013 - 11:20

Fia:

Ha schatten,

Wat een avonturen zeg! Pff.
    Wel echt mooie dingen beleefd die je nooit meer zal vergeten.

Have fun samen. Mis je..

Kusje

• 24 November 2013 - 11:33

Rita En Wiel:

Hallo Nard en Karin,

Op de zondagochtend jullie verslag lezen is helemaal niet vervelend, wat zullen jullie af en toe vol zitten van alle indrukwekkende gebeurtenissen, en wat een sprookjesachtige foto's, echt geweldig!

GENIET VERDER!

Groet Rita

• 24 November 2013 - 16:03

Esther:

Hoi Karin en Nard,

Leuk om te ontdekken dat de natuur overal waar jullie komen heel ander is.
    De bergen vind ik heel typisch en het water is echt mega helder zeg!
    Goed om jullie verhaal weer te lezen en alle mooie foto's te zien!
    Veel plezier weer tijdens de nieuwe avonturen!

Liefs xx esther

• 24 November 2013 - 18:53

Isabel Titulaer:

Hey Karin en Nard,

Wat een mooie verhalen en geweldige foto's, echt super sjiek!

Geniet er nog lekker van!!

Xxx Isabel

• 25 November 2013 - 20:07

Truus:

Ha Nard & Karin, wat een leuke en interessante reisverslagen! Een fantastische ervaring voor jullie, dat is wel duidelijk. Ik ben erg benieuwd naar het vervolg, geniet d'r van! Groeten, Truus

• 26 November 2013 - 18:48

Dorien:

Nou,nou,wat een heerlijk reisverslag!
    Ik kan aan jullie fotos zien dat jullie het erg gezellig hebben samen!
    Wat een mooie ervaring!
    Geniet ,van alles wat je tegenkomt!
    Groet uit Serum!

• 27 November 2013 - 19:29

Rob En Wil:

Ha Nard en Karin,

Hebben ze nog niet gebeld van National Geografic om jullie foto's te mogen gebruiken?
    Niet normaal , wat super mooie foto's , echt prachtig.

Heerlijk dat er op sommige plaatsen weinig tot geen nederlandse toeristen zijn,
    dan is het ook puur wat je ziet.

blijf genieten,
    en wij wachten op het volgende verslag met foto's,
    dan kunnen wij ook weer een beetje meegenieten, haha

gr, rob en wil xx

• 28 November 2013 - 18:30

Johan En Coby:

hallo Nard en Karin, mooie fotos en interessante verhalen, ik wens jullie nog veel reis plezier en genieten he!, groetjes

• 08 December 2013 - 15:04

Riet:

Hallo Karin en Nard. Dank je voor de mooie en beeldende verhalen. Jullie hebben een leuke schrijfstijl, waardoor het fijn is om te lezen wat jullie meemaken en doen. Ook de foto's zijn een fijne toevoeging. Jullie zullen elkaar op deze manier zeker goed leren kennen. Ik kijk al weer uit naar het volgende verhaal. Geniet en veel plezier. Liefs.