Gooooooooodbye Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van karinennardzijnhier - WaarBenJij.nu Gooooooooodbye Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van karinennardzijnhier - WaarBenJij.nu

Gooooooooodbye Vietnam

16 December 2013 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

“Hoor wie klopt daar kinderen? Hoor wie klopt daar kinderen? “Oohnee die goedheilig man hebben we al gehad. “Ho Ho Ho Ho, merry christmass” Met andere woorden, tijd om de Kerstman in ons verslag te verwerken. We willen alvast iedereen fijne feestdagen en een gelukkig, gezond Nieuwjaar wensen!! En dan nu verder met ons verslag:
We waren gebleven in Vietnam en daar eindigen we ons verslag ook mee aangezien we vandaag, 16 december, Vietnam zullen verruilen voor het land van Angkor Wat en The Killing Fields.
Na onze avonturen in Noord-Vietnam was het de hoogste tijd om naar het zuiden te verkassen. We hadden een goedkope vlucht geboekt naar Hue. Echter zat het weer niet helemaal mee waardoor we wat regen hadden bij aankomst. Dit wist ons echter niet tegen te houden en zijn meteen op pad gegaan naar The Citadel en The Forbidden City van Hue. De volgende dag hadden we meer geluk met het weer en hadden we, omdat de ruines en graftombes nogal ver van elkaar af liggen, een toertje geboekt. Vooral de eerst twee tombes waren zeer mooi en indrukwekkend genaamd Tu Duc en Khai Dinh. Gezien we wat tijd in wilden halen, zijn we snel naar de volgende stad gereisd. De “gelukkige” was Hoi An. Na een busreis van 4 uur is Nard meteen opzoek gegaan naar één van de vele kleermakers voor een mooi maatpak. Je kunt natuurlijk niet voor altijd blijven backpacken… Hoi An staat zoals sommige van jullie wellicht weten, bekend om de maatpakken en schoenen. Het was echter niet ver zoeken want bij de eerste zaak zijn 3 mooie maatpakken en blousen op maat gemaakt. Het duurde een paar dagen voordat deze directeurs-outfits klaar waren en zijn we in de tussentijd naar de ruines van My Son gegaan. De regenbuien van Hue zaten ons al langer op de hielen en hadden ons dan ook eindelijk bijgehaald bij My Son. Het kwam hier dan op het einde van de dag dan ook met bakken uit de lucht vallen. Maar klagen deden we niet gezien we overal al veel geluk hebben gehad en de regen maakte het aanblik van de tempels ook wel wat mysterieuzer.
Nadat de nieuwe wardrobe van Nard veilig en wel op de boot gezet was hadden we weer een sleeperbus naar de volgende plaats gepakt en konden we Hoi An weer afvinken. Ditmaal stond Nha Trang op de route. De wolken konden ons gelukkig niet bijhouden en ze maakten plaats voor de zon. Nha Trang is een badplaats en (jammer genoeg) zeer geliefd bij de Russen. Na het inchecken wilden we even lekker aan het strand liggen maar hier lagen de nodige dikke (wal)russen weg te blubberen in het losse zand. De ene was nog dikker dan de ander, waardoor je de zee bijna niet meer kon zien;) Op het geblubber na, was Nha Trang wel een mooie plaats badplaats met weinig highlights. De highlights hebben we dan ook in 1 ochtend allemaal afgevinkt.
Na 2 nachten vonden we het wel welletjes en hebben we een van de mooiste dingen van onze Vietnamreis gedaan; een Easy Rider Tour. Dit houdt in dat je bij Vietnamesen achterop de motor zit en zo van al het moois dat Vietnam te bieden heeft, kunt genieten, erg easy dus! 3 dagen lang hebben we bij de super leuke Riders Ann en Huy achterop gezeten (ook zij vermijden liever de Russen). We zijn vanuit Nha Trang naar Dalat gereden, waar we via het Vietnamese platteland naar de bergen zijn gereisd. Onderweg zijn we uitgenodigd bij lokale mensen die een feestje aan het houden waren. Ze wouden ons blijkbaar dronken hebben want we kregen de ene na de andere rijstwijn. Ook kregen we lokale lekkernijen als hert gewikkeld in vage bladeren. Was erg bijzonder dit mee te mogen maken.
Dalat is totaal anders dan de rest van Vietnam en lijkt ook een beetje op en klein Europees stadje in de bergen. Er groeien zelfs dennenbomen en de temperatuur is er een stuk lager. In Dalat hebben we het oude treinstation, The Crazy House, een pagoda/tempel, een waterval, en een Koninklijke villa bezocht. Daarna hebben we helaas afscheid genomen van Ann en Huy en zijn we vervolgens naar Mui Ne gegaan. Deze badplaats was kleiner en rustiger dan Nha Trang en sprak ons meer aan. Het was vooral leuk voor Karin omdat haar vriendin Karin Janssen en haar vriendin Maartje in hetzelfde hotel sliepen als ons (natuurlijk even afgesproken van te voren). Met z’n viertjes zijn we naar de witte en rode zandduinen gereden. Bij de witte zandduinen, wat tevens de grootste zijn, hebben we flink zitten crossen met quads van berg naar berg. Erg leuk om te doen op een zweterige dag! Bij de rode zandduinen werden we belaagd door kinderen die ons een matje aan wilden smeren om van de duinen af te glijden. De 3 dames konden de puppy ogen van de kinderen niet weerstaan en hadden dan ook een matje gehuurd. De glijtocht naar beneden duurde maar liefst 6 seconden wat een beetje tegen viel maar we konden er allemaal om lachen! Zag wel komisch uit hoe de dames door een meisje van 6 verteld werden hoe ze wel niet moesten gaan zitten en vervolgens een flinke duw in de rug kregen. Tevens hebben we de slechtste en smerigste springrolls en mojito ooit geproefd. Na 2 dagen bijgekletst te hebben met alle roddels en weetjes was het tijd om door te gaan.
Ho Chi Minh City it is! Wederom met de sleeperbus alleen dit keer was het overdag dus was er weinig sleepen aan:). De bruisende stad loopt over van de scooters (nog meer dan in Hanoi) en mensen. De dag na aankomst zijn we naar het War museum geweest. We wisten wel wat van de oorlog tussen USA en Vietnam af, maar wat de USA allemaal heeft aangericht en heeft veroorzaakt hier is niet te beschrijven. Wat een varkens. Geshockeerd verlieten we dan ook dit museum om naar een paleis te gaan en vervolgens de Notre Dam van Ho Chi Minh te bekijken. Om op volle toeren verder te gaan hebben we de Kao Dai tempel en de Cu Chi tunnels gecombineerd in een dag. De tempel is zeer uniek omdat er 3 soorten religies bij elkaar komen. Ze aanbidden het “oog”. Een zeer grote en mooie gele tempel met een groot plein ervoor is het resultaat. Daarna naar de Cu Chi tunnels waar kilometers tunnels zijn gegraven en een compleet dorp onder de grond woonde, tijdens de oorlog met de USA. Zelf hebben we ook door deze tunnels gekropen, alleen jammer dat het niet de originele waren maar toeristentunnels, ze waren iets groter gemaakt voor toeristen maar nog steeds moeilijk begaanbaar. Claustrofobie is hier not done! Omdat we wat tijd wilden inhalen hebben meteen hierna een 2 daagse tour geboekt naar de Mekong Delta, waarbij we de eerste dag wat eilandjes in de plaats My Tho in de Mekong hebben aangedaan. We hebben overnacht in Can Tho en zijn de volgende dag vroeg opgestaan voor de drijvende markt waar honderden bootjes hun goederen verkopen aan de lokale verkoper, die het weer in zijn eigen kraampje langs de weg verkopen. In plaats van een groot reclamebord met het betreffende groente of fruit, hangen er grote stokken aan de boot met bijv. een ananas erop geprikt, om te zien wat ze verkopen. Vanuit Can Tho hebben we een vliegtuig gepakt naar het mooie en grootste eiland van Vietnam, Phu Quoc.
Tijd voor wat relaxen dachten we de dag na aankomst. We hebben dan ook zo weinig mogelijk gedaan en lekker de hele dag met onze dikke reet op een stretcher in de zon aan het strand gelegen. Lekker weg blubberen dus;) Om toch een beetje een kerstsfeer te creëren wordt er op het strand kerstmuziek gedraaid en staan er kerstbomen naast de palmbomen. Beetje vreemde gewaarwording maar wel leuk! Uitgerust en wel hebben we de dag erna een snorkel en fishing tour gedaan waarbij we ook nog echt vis gevangen hebben ook. Karin was de eerste die een vis naar binnen wist te halen. Totale score: 3-2 voor Karin (Nard wel de grootste:P).Qua snorkelen hebben we mooiere plekken gezien, maar het was een leuke boottrip. Op de terugweg zijn we gestopt bij het strand Sao Beach, een mooi wit zandstrand met helder water. Om toch meer te zien van het eiland hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar een vroegere gevangenis gereden. Dit was best ziek gezien alles werd uitgebeeld met poppen! Het is één ding om de gebeurtenissen te lezen maar als het ook uitgebeeld wordt, is het een ander verhaal. Daarna zijn we doorgereden naar een andere plek in het oosten van het eiland, waar je een bounty gevoel kreeg. Lekker een kokosnoot drinken onder de palmbomen aan zee, wat wil een mens nog meer! Verder zijn we nog naar een watervalletje gereden en naar een strand wat voor de locals bleek. Na een lange scooterrit hadden we hier zin in een lekker schepijs, na een grote hap, werd deze meteen weer uitgespuwd. Wat op citroen leek, bleek helaas Durianijs te zijn, bah! (Voor degene die niet weten wat dit is; de ranzigste vrucht die er bestaat, het smaakt zoals het ruikt..) Volgens mij hebben wij een bordje op ons voorhoofd waarop staat: nodig ons uit want hier werden we wederom uitgenodigd bij een groep lokale mannen en kregen we de nodige versnaperingen en blikjes bier. Gezien we nog terug moesten rijden hebben we ons maar ingehouden. De dag voor vertrek, zie dag een. Lekker zonnen dus.

Voor degene die Karin en Nard goed kennen is er iets unieks gebeurd. We hebben ons namelijk anderhalf uur verslapen op de dag dat ons vliegtuig vertrok. Snel snel alles inpakken, uitchecken, ontbijten in de taxi en naar het vliegveld. Wat bleek; de smartphone met alarm zat helaas niet goed in de oplader en was dus uitgeschakeld.. Gelukkig waren we nog op tijd! De eindbestemming was Ho Chi Minh waar we dezelfde dag de bus zullen pakken naar de hoofstad van Cambodja, Phnom Penh!
Iedereen nogmaals fijne feestdagen en laat het jullie smaken met kerst! Bedankt voor het lezen en voor de die-hards weer een paar feitjes.
Cheers en Ho Ho Ho,
Nard en Karin
Ps: De foto’s van Vietnam volgen nog.

1. Een cocon van één zijden rups produceert 800 tot 1000 meter zijde draad;
2. De Cu Chi tunnels zijn meer dan 200 kilometer lang;
3. De tunnels verschillen in diepte van 3 meter tot 10 meter;
4. Vanaf 1965 tot en met 1972 is er 14.300.000 ton aan bommen gedropt in Vietnam door USA;
5. Het heeft de USA 676 biljoen dollar gekost;
6. De USA heeft Napalmbommen , Fosforbommen, combatgassen en gifgas gebruikt en hebben hiermee de internationale wet geschonden alsmede de mensenrechten
7. 3 miljoen Vietnamesen zijn gedood, 2 miljoen gewond en 300.000 vermist;
8. Er is 44 miljoen liter van “Agent Orange” gedropt op Vietnam om het land en water te besmetten. Hierdoor kon er niks worden gekweekt of gegroeid waardoor talloze mensen stierven of besmet raakten. Zelf ongeboren baby’s werden geboren met ernstige misvormingen.

• 16 December 2013 - 17:44

Ton:

Hallo Karin en Nard
    Nou nou wat een verhaal wederom. En ook veel dingen weer gezien en meegemaakt. Dus ook veel Russen in Vietnam. Ja in Rusland is het ook niet al te fijn wonen moet je dan maar denken. Dus de kerstbomen staan nu naast de palmbomen hihi. Ja ben erg benieuwd naar de foto's ook vooral de maatpakken die Nard heeft gemaakt wel even op de foto natuurlijk he. Ook fijne Kerst daar en veel fun etc etc . Groeten van Ton

• 16 December 2013 - 17:56

Fieja:

Hallo schatten!

Sow wat doen jullie veel zeg!! Pff! Wat een reizen en bezichtigingen. Heel bijzonder om te lezen.
    Lijkt me heerlijk, die bounty stranden, motor reizen andere culturen zien.

Ik hoop dat jullie het erg naar jullie zin hebben en dat we elkaar snel weer zien!!

Hele dikke kus, doe voozichtig..liefs fia

Btw julllie hebben geen dikke kont!! Xx

• 16 December 2013 - 19:38

Lennart:

Nard verslapen? Ik zal het dagblad wel even een mailtje sturen ;)

Tof verhaal weer. Kijk uit naar de foto's

• 16 December 2013 - 20:10

Esther:

Hoi Karin en Nard,

Leuk om te lezen wat jullie allemaal gedaan hebben!
    Het lijkt me wel heftig om te zien wat het land allemaal heeft moeten doorstaan.
    Veel reisplezier weer.
    Jullie ook een fijne kerst en een fijne jaarwisseling!

Liefs xx esther

• 16 December 2013 - 20:19

Truus:

Nard en Karin, weer genoten van jullie mooie, interessante en grappige verhalen. Gaaf, hoor!
    Ook voor jullie mooie feestdagen en veel leuke nieuwe reisavonturen toegewenst in 2014! Pas goed op jezelf, groetjes, Truus en ook van Paul natuurlijk.

• 16 December 2013 - 20:38

Yvonne:

Hoi Nard en Karin,

Mooi verhaal weer.
    Jullie daar ook een heel goede jaarwisseling.

Groetjes,
    Yvonne (en Loek)

• 16 December 2013 - 20:43

Mies:

Ha die Nard en Karin,

Iedere keer weer zit ik met een grote smile te lezen. Prachtig zoveel als jullie zien en organiseren.
    Ook voor jullie een fijne kerst en hopelijk dan weer even skypen om bij te praten.
    Gr.
    Mies

• 17 December 2013 - 10:21

Henny:

Hallo Globetrotters.

Alweer met veel plezier jullie prachtige reisverslag gelezen. Ook de weetjes zijn iedere keer weer boeiend. Jaloers ben ik hier in ons koude kikkerlandje, zeker als ik jullie foto's zie.
    Fijne kerstdagen in Cambodja.

Groetjes en XXX Henny

• 17 December 2013 - 10:42

Marjan:

Hallo Karin en Nard,

Alvast een hele fijne kerst en een goed, gezond 2014.
    Heel leuk om te lezen dat de durian zo "goed"in de smaak viel. In Indonesie zeggen ze dat de vrucht stinkt als de hel maar smaakt als de hemel.
    Ik weet niet meer precies hoe het smaakte, ik vond het wel te eten,maar geen hemelse smaak. De geur was inderdaad meer zoals we in de hel kunnen verwachten.
    Misschien zijn de vruchten in Indonesie anders, kunnen jullie nog uitproberen. :+)

Groetjes Marjan.

• 17 December 2013 - 15:49

Chris En Marcel:

hallo globetrotters,
    Jullie maken in een verslag meer mee dan gewone mensen in jaren. :)
    Maar het is hardstikke leuk om te lezen, zo genieten we toch een beetje mee.

we wensen jullie een fijne "Kerstdagen" en een hele bijzondere jaarwisseling toe.
    Groetjes
    chris en marcel

• 17 December 2013 - 19:54

Marjo Thielen:

Hoi Karin en Nard,

Wat een geweldig verhaal, en wat een indrukken, die jullie samen mogen ervaren!
    Da's pas echt genieten, zo met de feestdagen voor de boeg!
    Wat een bijzondere ervaring, die jullie nooit meer zullen vergeten!
    Als achterbuurtjes wensen we jullie Fijne Feestdagen toe, en een sprankelend, maar vooral ook weer een veilige thuiskomst in 2014!

Groetjes Marjo

• 17 December 2013 - 22:01

Leo Heymans:

Hoi karin en Nard.

Prachtig reisverslag. Er is een goede verslaggever of geefster aan jullie verloren gegaan. En dan jullie reis. Ik kan haar bijna visualiseren. Bepaalde gedeelte waar we ook eens waren worden heel goed getypeerd. Geniet verder en een vervolgverhaal wordt op hoge prijs gesteld.. Nogmaals complimenten. Hele fijne feestdagen ergens daarginds.

Gr. Lei en Silwie

• 18 December 2013 - 11:55

Ya (schoon) Brotah:

Hey brotah en Karin,

Wat een avonturen en foto's wederom! We worden steeds jaloerser hier in het steeds kouder wordende Nederland. Hoewel we op de warmste kerst sinds decennia aan dreigen te gaan lijkt dit toch een schrale troost t.o.v. de temperaturen waar jullie nu in vertoeven... Advies: Genieten dus daar!

Ik lees dat je de familie-eer in ieder geval hoog hebt gehouden door de grootste vis te vangen. Niks ten nadele van Karin haar familie natuurlijk, maar met vissen moeten we toch wel even de tanden laten zien :)

Ook fantastisch met de motor rondgereisd lees ik! Ik vond het eerst wel een beetje een raar verhaal (als wereldvreemd persoon) om met een motorgroep rond te toeren, maar super tof en mooie foto reportage (ik heb al even gespiekt bij mam, haha). En verder .. tsja wat zeggen we er over .. gewoon indrukwekkend allemaal!

Ik spreek jullie voor de kerstdagen vast nog wel via Skype, maar voor het geval dat; alvast zonnige en prettige kerstdagen!

Grtz

• 18 December 2013 - 13:28

Anneke Schutte:

Lieve reizigers

Wat een prachtig reisverhaal. Knap hoe jullie alles omschrijven. Heel indrukwekkend.
    Ook de feitjes heel interessant.
    Naast de belevenissen en avonturen, ook heftig om te zien wat het land heeft moeten doorstaan.
    Hele fijne kerstdagen in Cambodja en tot horens.

XXX
    Anneke

• 22 December 2013 - 19:38

Rob En Wil:

Hallo Karin en Nard,

Het gaat nog steeds goed, zo te lezen.
    Geweldig , toch?
    Het blijft boeiend , wat jullie allemaal meemaken,heel apart.
    Ook wij wensen jullie nog veel plezier, , fijne Kerstdagen, en een goed 2014.
    Veel plezier nog,
    tot gauw weer,
    liefs,
    rob en wil

• 23 December 2013 - 23:27

Paul:

Dat verslapen heet vakantie geloof ik! Weer een mooi verslag jongens en Karin , Nard heeft wel een dikke kont! Gr. Paul

• 31 December 2013 - 20:40

Aad, Nel En Floor:

Wat een brok ervaringen!
    Lekker genieten en de allerbeste wensen voor 2014!
    Dat jullie in het nieuwe jaar nog veel moois mogen ervaren!

Groetjes, van ons!

• 05 Januari 2014 - 22:58

Dorien:

Het nieuwe jaar is alweer begonnen.wij hebben heerlijk gehapt en gestapt met Mies Henny paul en Truus,zoals vanouds,hoorden dat Karin even opgeknapt moest worden!
    Wensen veel geluk en liefde!
    Kijk goed om je heen!
    Johan en Dorien